Rask, men rask?

Man ved, man har en old school mand, når han ønsker sig en selvbinder-butterfly i julegave, så han iført habit rigtig kan flotte sig nytårsaften med – wait for it – selvsamme ubundne butterfly om halsen. Men mon ikke jeg får lov at tage ham med ind i 2015 alligevel?

Der er sket store ting her på matriklen, siden jeg sidst satte mig ved tasterne.

Jeg har haft min sidste arbejdsdag som deltidssygemeldt. Efter aftale med chefen, Fru Psyk og min nye læge har jeg løbende øget mit ugentlige timetal, sådan at jeg nåede op på 32-35 timer i løbet af december.

Jeg starter simpelthen mit 2015 med at være tilbage på fuld tid. Tadaa! Raskmeldt på papiret pr. 2. januar. Men er jeg så rask? Altså, helt rask?

For nogle måneder siden kunne jeg have svoret, at min raskmelding skulle fejres. Men i dag – på årets næstsidste dag – er det ikke den følelse, der runger indeni. Det er nærmere en lettelse over, at jeg ikke længere skal være et sagsnummer. Ikke flere samtaler med ”fagpersoner”, som skal granske mit indre baseret på det, jeg formår at udtrykke verbalt.

Jeg ved ærlig talt ikke længere, hvad ”rask” er. Jeg havde jo ikke ligefrem et sundt arbejdsliv, før jeg ramte stress-muren. Men jeg var vel ”normalt” fungerende. Jeg kan det meste nu, fysisk og psykisk. Dét, som stadig dræner mit batteri lynhurtigt, er, hvis jeg har mange møder eller aftaler i løbet af samme dag, eller hvis jeg skal være et sted, hvor akustikken er dårlig, eller hvis der er meget støj.

Bortset fra det, er det mest min tilgang til min krop, min fritid og mit arbejdsliv, som har ændret sig. Nye prioriteter. Nye ambitioner. Når jeg er rigtig dygtig, lytter jeg til min krop, og gør, hvad der er sundest for mig.

Mit 2014 formåede både at ramme bunden og nå nye højder. Foråret og sommeren var fantastisk varm og smuk. Men med stress bliver man reduceret til en skygge af sig selv. Man skrabes op af både professionelle og starter helt fra bunden, mens man har alverdens tid til at betragte årets gang – uden egentlig at deltage.

2014 var også året, hvor jeg blev gift med min Biolog. Tænk, at man kan få lov at være så lykkelig. Selv når livet gør rigtig ondt. Det er ham, som har taget det store slæb og ’passet mig’. Han har taget mig med på fisketure pakket med frisk luft og ro i hovedet, lavet mad og gjort rent, når jeg skulle sove midt på dagen igen-igen, og han har taget fridage, når en strandtur eller et kram var det eneste, der hjalp. Han har samlet mig op efter hårde samtaler med sagsbehandlere, læger og psykologen, og han har båret mig igennem de svære dage. Og så har vi spist en fantastisk masse god mad sammen. Han har med andre ord været en uundværlig støtte.

Endelig har vi – efter en del plageri fra min side – fået en hund. Altså, vi har ikke fået hende hjem endnu, men vi har besøgt hende, og hun er lynhurtigt blevet vores. Vi overtager hende d. 11. januar, og VI GLÆDER OS! Hun er pt. 6 uger gammel, og hun hedder Gaia.

På grund af min sygemelding har jeg en del ferie, der skal brændes af. Det passer helt perfekt med, at jeg kan holde to ugers ferie (”hundebarsel”) i januar, så hun kan få den bedst mulige start hos os. Samtidig giver de to ugers ferie lige et ekstra pusterum til mig. Det passer mig rigtig godt. To uger med gåture, sjatpisseri (hendes!) på gulvet, familiebesøg og hvalpeleg.

Hvis man skal tage hul på et nyt år og komme videre, så kan jeg ikke forestille mig nogen bedre start end med et nyt familiemedlem:

Lille Gaia. Her kun 4 uger gammel. Den dejligste lille bomuldshund.

Lille Gaia. Her kun 4 uger gammel. Den dejligste lille bomuldshund.

Godt nytår, hvis du læser med! Tak. Det betyder mere, end du tror.

Jeg tager hul på 2015 sammen med min mand, hans gamle studiekammerater og deres fruer og børn. I Silkeborg, af alle steder. Temaet er ”James Bond”, og vi skal spise lækker mad, til vi segner. Vi skrives ved i det nye år. Jeg er spændt på, hvad det bringer… 

Skriv et svar

