Det forbandede batteri

Jeg sled alt, alt for hårdt på mit batteri i denne uge, og derfor har weekenden stået i opladningens tegn. Ingen aftaler, ingen forpligtelser. Jeg har sovet længe, shoppet på Asos.com (foregår helst i sofaen med computeren på mavsen), drukket øko-sprøjt (frisk fra Magimix’en), prøvesmagt Biologens sirupslagkage, købt ny cykel(!), har opdaget konceptet passionfruit curd og tøffet rundt i hyggetøj. Tiltrængt – men også under tvang. Jeg bliver jo desværre kun rask, hvis jeg lærer at respektere det forbandede batteri.

Jeg fik i øvrigt ros af Fru Psyk sidste torsdag!
“Ja, da jeg så dig første gang, troede jeg aldrig, vi skulle komme så langt, som vi er i dag.”

Fair nok.. Jeg var også langt nede, første gang jeg sad i hendes venteværelse og hulkede. Men der er virkelig også sket noget på de 5 måneder og 6 psykolog-sessions, vi har haft sammen. Man bliver jo automatisk tvunget til at reflektere over, hvad det er for en fremtid, man kan se sig selv i – og dernæst implementere ændringerne i det virkelige liv, efterhånden som man bliver klar til at træde ud i det.

At ændre adfærd er ikke noget, man bare gør. Og jeg føler mig da også mere som en “dygtig og dydig elev” end en udlært ekspert, når jeg kan gentage nogle af de mantraer, hun har lært mig. For selvfølgelig begår jeg små “fejl” en gang i mellem, hvor jeg bagefter kan se og høre hendes formaninger for mig. Den vigtige forskel er, at jeg nu selv spotter dem. Hvor hun i sin tid skulle hale mig ind på land, kan jeg nu selv holde mig oven vande.

Jeg døjer stadig med koncentrationen, hukommelsen og overblikket. Man kan ikke se det på mig, tror jeg. Men jeg kan mærke hjernen knirke og knage, hvor den førhen havde udført sin tjans som en velsmurt motor. Den slags tager lang tid, siger hun. Man skal stole på det lange seje træk.

Trods ros er seneste ordre fra psykologen, at jeg skal øve mig i at sove nok, spise (ofte) nok, og ikke mindst tisse, når kroppen siger til… altså, i stedet for at vente til sidste øjeblik, fordi hjernen lige er optaget af noget andet. At have fokus på mine basale behov er åbenbart stadig ikke min stærke side.

Skriv et svar

