There’s an app for that

Jeg pendler dagligt fra instagram til bloglovin, twitter og facebook, kaster om mig med penge på mobile pay og swipp, tager et par forbudte trin med spotify og holder kontakten med udlandsvennerne på whatsapp. Jeg har med andre ord et nært forhold til mit smartphone (iPhone, naturligvis), fordi den som regel gør mit liv nemmere eller sjovere.

Min biolog-mayn ville nok kalde det et sygeligt forhold. Men nu er jeg jo også væsentlig mere kyndig på det digitale område, end han er… Ahem. No need for labels. Hvis min telefon var et par jeans, ville de være slidte og hullede på den helt rigtige måde. Derfor sniger jeg lige et par app-befalinger ind på navlepillerbloggen. Voilà!

Audible lydbøger på den lækre måde
Favorit-app’en over dem alle. At kunne hente lydbøger direkte fra Audible.co.uk (et Amazon-firma) har uden tvivl ændret den måde, jeg indtager litteratur på. I stedet for at sidde stille med en tung bog i hænderne – svært med krudt i røven og slappe arme – bliver jeg underholdt eller ligefrem klogere, mens jeg går tur, ordner vasketøj, snupper opvasken, støver af… App’en var også min redning, mens jeg var sygemeldt, da min hjerne havde (og har stadig) meget lettere ved at håndtere en god oplæser med skøn, britisk dialekt end papirbøger, tablet og TV-skærm. Bøgerne er i øvrigt alle på engelsk, skal det lige siges.

Selve app’en er brugervenlig som bare pokker, og man kan købe bøgerne til normalpris, men jeg anbefaler, at man bliver medlem. For ca. 70 kr. om måneden kan man nemlig snuppe en valgfri lydbog uanset prisen, hvoraf mange er bestsellers eller ‘award winning’.

Jeg har efterhånden 35 lydbanditter i mit virtuelle bibliotek, og jeg er kun enkelte gange kommet til at købe bøger, jeg aldrig får læst/lyttet færdig. Nogle gange er det oplæseren, jeg ikke kan holde ud, andre gange er det emnet.

Jeg kan på det varmeste anbefale

  • ‘The Cuckoo’s Calling’ + ‘The Silkworm’ – Robert Galbraith (aka. J. K. Rowlings)
  • ‘A Song of Ice and Fire’-serien (Game of Thrones) – G. R. R. Martin
  • ‘How To Be a Woman’ – Caitlin Moran
  • ‘A Short History of Nearly Everything’ – Bill Bryson
  • ‘Life of Pi’ – Yann Martel
  • ‘Wolf Hall’ + ‘Bring Up the Bodies’ – Hilary Mantel
  • ‘Me Before You’ + ‘The One Plus One’ – Jojo Moyes
  • ‘A Brief History of The Cold War’ – John Hughes-Wilson
  • ‘The Rosie Project’ – Graeme Simsion

Duolingo – sproglige kvantespring på ingen tid
Det er altid lidt blæret, hvis man på udlandsrejser kan diske op med et par behændige gloser samt en acceptabel udtale af disse. Vi tager et smut til Sicilien senere på året, og da italiensk desværre ikke er en del af min sproglige portefølje (endnu), har jeg kastet mig ud i Duolingos “italiensk for begyndere”, som både tager fat i ordforråd, udtale og grammatik. Din læring tager form, mens du “spiller” dig gennem kurset, hvilket er med til at holde motivationen oppe. App’en er gratis og indeholder også kurser i spansk, fransk, tysk og portugisisk.

Instaquote budskaber, der oser af coolness
Jeg kan godt blive lidt forfængelig på sociale medier, når det kommer til links og billeder. Det må godt være bare lidt lækkert, hvis jeg skal dele det. Og der er Instaquote ret sej, for man kan virkelig få lov at lege med ord, skrifttyper og baggrunde. Eksempelvis delte en af mine facebook-venner et link fra Røde Kors i forbindelse med urolighederne i Gaza samt en opfordring om at give et bidrag pr. SMS. Intentionen var smuk, men linket til hjemmesiden var… well, uskønt. Og det er jo en skam, når nu det handler om noget så vigtigt som menneskeliv. Derfor lavede jeg lynhurtigt dette billede med Instaquote, som jeg smed på fb, twitter og instagram.

image (1)

Jeg bilder mig selv ind, at den form for visuel kommunikation tiltaler den unge generation mere – og at de vil være mere tilbøjelige til at dele den – lig med flere penge til nødhjælp. Den gratis udgave af Instaquote er super fin og kan også bruges til fødselsdagshilsener, lækre citater og fotominder. Jeg kunne dog ikke dy mig, så jeg shoppede PRO-udgaven til sølle 13 kr. Så får man meget mere at lege med, og man slipper også for det lille logo i højre hjørne.

Jeg elsker at afprøve nye apps – det kunne jo være, at man fandt endnu en uundværlig én af slagsen. Og ved man ikke, hvor man skal starte, kan man altid konsultere den kyndige Elektronista, Christiane Vejlø. Har du et tip om en genial app, så smid mig en besked i kommentarfeltet. 

4 tanker omkring “There’s an app for that

  1. Good evening! Jeg er lige faldet over din blog i et kommentarfelt på en anden blog (jeg har nu glemt HVOR). Men sikke en fin blog! Spændende med et så personligt emne som stress. Det hjælper os andre til at forstå den (satans) diagnose lidt bedre! 🙂
    Kh Line fra http://altogingenting.dk

  2. Tuwind tak for gode tips! Vil totalt lære spansk nu – tak!!
    Kan rigtigt godt lide din blog. Du skriver rigtigt fint, og det er vigtigt med fokus på stress.
    Gik selv i knæ med stress for et år siden, og var nede fire måneder. Benhårdt!

    • Er glad for, at tippet kan bruges. Jeg regner i hvert fald med at føle mig mere “dus med de lokale”, når jeg skal til at sige ‘ciao’ til september 🙂 Håber, du er kommet godt ud på den anden side – det tager tid, tid og tid..

Skriv et svar

